Atpūtas kuģu vadītāja apliecības iegūšana. Špikeris.

.. jeb kā es dabūšu X-Rap`u

Pirms pāris dienām savā starpā noslēdzām vienošanos, ka līdz 30. aprīlim jāiegūst šīs tiesības. Ja ne, tad zaudētājs pērk x-rapu tam, kurš ir nokārtojis eksāmenu. Uzreiz bija stimuls ķerties klāt vielas apguvei, taču radās daudz neskaidrību un apmulsums. Sapratu, ka nepieciešams neliels špikeris, lai atvieglotu pamatlietu apguvi. It kā tomēr mācīties pirms tam, bet likt eksāmenu pēc tam būtu pareizais apguves veids, taču, ja maksas kursos negribās iet, tad šis varētu noderēt. Principā vienkāršots, īss špikeris, bet negalvoju par pilnīgu patiesumu, tāpēc neuzskatīt turpmāk rakstīto par pilnīgi pareizu, bet uzticēties pirmsavotiem.

Man galvā visu laiku bija mīts, ka atpūtas kuģu vadīšanas tiesības nav nepieciešamas, ja dzinēja jauda nepārsniedz 5 zs, bet ar mazākiem motoriem var braukāt cik un kur grib – ka tik laiva reģistrēta. Šīs tiesības vēlos nolikt jau sen, tāpēc sāku iedziļināties noteikumos un izrādās, ka jau kādu laiku esmu klaji pārkāpis noteikumus, jo atpūtas kuģu vadītāja apliecība ir nepieciešama motorizētiem peldlīdzekļiem un jahtām sākot no 2,5 m kā arī ūdens motocikliem. Pats esmu pārvietojies ar savu 3 metrīgo alumīnija laivu un 3,5 zs motoru domādams, ka viss kārtībā. Tā nu sapratu, ka vairs variantu nav un ka tas beidzot ir jāizdara. Piesēdos, sameklēju nepieciešamo informāciju, un pēc kāda 10. mēģinājuma izdevās nokārtot testu CSDD mājas lapā ar 2 kļūdām (tests pieejams šeit). Protams, ar veikses palīdzību.  Turpinājumā konspekts.

1. Gaismas uz peldlīdzekļiem

Zaļā uz labā borta, sarkanā uz kreisā, baltā aizmugurē (skatīt 1. attēlu)

Ar šo gandrīz pietiek, lai saprastu CSDD eksāmena bildēs, kā ir orientēts kuģis un kurā virzienā tas dodas, iedomājoties kuģu siluetu tumsā un kurā vietā šīs gaismas ir izvietotas. Ja lejasdaļā redz, balto gaismu, tad jau automātiski var meklēt pareizo atbildi, ka kuģis iet prom, jo baltā gaisma ir kuģa aizmugurē un bortu gaismas nav redzamas. Ja redzama sarkanā krāsa, tātad kuģa kreisas borts, un tas virzas pa kreisi. Ja zaļā, tad pa labi. Bet, ja redzamas gan sarkanā, gan zaļā, tad kuģis nāk pretī.

2. Navigācijas zīmes un gaismas 

Gaitas zīmes. Vienkāršojot šeit krāsas ir pretēji, ka uz peldlīdzekļa – sarkanā apzīmē, ka kuģu ceļš iet pa labo krastu, bet zaļā – pa kreiso. Zīmes dienas tumšajā laikā tiek apgaismotas ar tādas pašas krāsas pastāvīgu gaismu.

Bojas. Sarkanā apzīmē kuģu ceļa labo malu, bet zaļā – kreiso. Bojas dienas tumšajā laikā ar ritmiski mirgojošu tādas pašas krāsas gaismu.

Dzeltenmelnā vadlīniju pārējas zīme jeb zīme, kas norāda, uz kuru krastu jāmaina braukšanas kurss – kvadrātveida zīmes apzīmē labo, bet rombveida – kreiso pusi (tāda pati forma atbilst gaitas zīmēm).

zimes
1.att. Vienkāršota shēma attēlojot kā izvietotas navigācijas gaismas un kā gaitas zīmes (zilā bulta norāda straumes virzienu).

Šāds zīmju izkārtojums ir iekšējos ūdeņos upes straumes virzienā jeb pēc principa “virzienā uz ostu”. Ja braucam lejup pa straumi, tad viss kārtībā. Sarkanā krāsa pa labi, zaļā pa kreisi. Bet, ja no jūras iebrauc upes grīvā t.i. pret straumi, lai ieietu ostā, viss mainās ar vietām! Tātad iztēlojoties Daugavu: iebraucot no līča, uz mola pa labi būtu zaļā gaisma, bet uz kreisā būtu sarkanā. Izbraucot no Daugavas Rīgas līcī – pretēji. Tāpēc nevajag apmulst, ka likumi.lv ir tā, bet citur ir savādāk. Jāņēm vērā vai aprakstīts pēc kuģu ceļa virziena vai pēc konvencionāla boju sistēmas virziena jeb jau pieminētā virziena uz ostu. Varbūt vieglāk ir atcerēties, ka upes tecēšanas virzienā borta gaismu krāsām ir jābūt pretējām ar ceļa zīmju krāsām.

3. Kardinālas bojas un stoderi.

Kardnalas_bojas
2.att. Kardinālās bojas, stroderi un to zibšņu gaismu intervāli.

Šeit neko daudz izstāstīt nevaru. Tik vien kā šīs bojas tiek uzstādītas bīstamās vietās un marķieri norāda, kurā pusē (debespusē) šim objektam boja uzstādīta. Vēlams iegaumēt šo bildi kā arī sīki izskatīt šo dokumentu, no kura ņemta bilde. Vismaz CSDD testā ir vairāki jautājumi par šo un zibšņu gaismu intervāliem.

4. Uz kuģa paceltās formas. Vislabāk redzamā vietā, novietotas vertikālā līnijā. Iespējams saraksts nav pilnīgs, bet ar šādiem jautājumiem esmu saskāries testā. Kā jābūt apgaismotam kuģim šādos gadījumos CSDD eksāmenā it kā nav prasīts (vismaz neesmu trāpījis uz tāda jautājuma). Sīkāk tas viss aprakstīts 1972.gada konvencijā.

  1. divi pretēji trīsstūri – kuģis zvejā;
  2. divas bumbas un konusi starp tām – ierobežota vadāmība;
  3. viena bumba – kuģis noenkurojies;
  4. divas bumbas – zaudējis vadības spējas;
  5. trīs bumbas – kuģis uz sēkļa;
  6. bumba ar karogu – avārijas signāls.

5. Aprīkojums. Jāpieverš uzmanība MK noteikumu 1. tabulai. Galvenais, kas jāatceras, ka glābšanas rinķim  un kādam no atsūknēšanas līdzekļiem (spainim, liekšķerei vai rokas ūdenssūknim) jābūt uz visiem peldlīdzekļiem, bet enkuru ar ķēdi vai trosi nepieciešams uz motorlaivas un kutera sākot no 7 metriem (uz kutera gan visos gadījumos).

Glābšanas vestes. Jābūt tik daudz glābšanas vestēm cik cilvēku uz kuģošanas līdzekļa, bet tām nav obligāti jābūt uzvilktām! Tikai pasažieriem, kas jaunāki par 12 gadiem, pārvadā­šanas laikā ir jābūt ietērptiem atbilstoša izmēra glābšanas vestēs.

6. Jautājumi uz izkrišanu

Vienmēr kārtīgi izlasīt jautājumu, piemēram, vai virziens ir pa vai pret straumi (tāpāt ieejo ostā). Piemērs – ja virziens pa straumi un ja attēlā ir sarkana boja, tā apzīmē kuģu ceļa labo krastu. Tātad boja jāapbrauc pa kreiso pusi jeb, tai braucot garām, tā paliek labā borta pusē. Ja pret straumi vai iebraucot ostā, būs otrādi.

Divas vienādas krāsas gaismas uz katra borta. Tā ir bagarmašīna. Atļauts iet garām tikai gar zaļo gaismu pusi. Var būt abās pusēs gan zaļās, gan sarkanās.

Nesajaukt zīmes “Kuģošanas līdzekļiem kuģot aizliegts” ar sarkanbalto gaitas zīmi. Abas ir līdzīgas, taču pirmā ir kā Austrijas karogs un lielāka, otrā mazāka un sarkanais laukums ir lielāks un pa vidu.

Sarkanbalta boja. Norāda kuģu ceļa asi (viduslīniju), nevis kādu no malām.

1 kabeļtauva ir 1/10 no jūras jūdzes.

Nobeigumā varu teikt, ka šis špikeris ne tuvu nav pilnīgs un daudz kas iztrūkst, taču pietiekams pamatlietu apguvei. Tāpat ieteicams neizmantot CSDD eksāmena laikā. Principā eksāmens nav grūts. Vēl gan pats to neesmu kārtojis, jo esmu mācījies tikai 3 dienas, taču pozitīvu rezultātu iespējams sasniegt 9 no 10 reizēm, bet daži jautājumi joprojām tiek minēti ar dedukcijas metodi, nevis ar skaidri zināmu atbildi. Tāpēc turpinājums sekos!

Veiksmi eksāmenā!

Noderīgas saites

1. http://csn.termi.lv/Kugi/ Iesaku šo! Pieejamie eksāmena jautājumi ar pareizām atbildēm (uzspiežot uz atbildēm, iemirgojas pareizā).

2. http://dev.laacz.lv/csn/ Iespējams pat nedaudz noderīgāks kā pirmais resurss. Var izvēlēties jautājumus pēc specifikas, piemēram, par skaņas signāliem vai tml.

3. http://www.lja.lv/userfiles/file/Ugunis_un_Zimes/list_of_atons.pdf Ugunis un zīmes

4. MK noteikumi par kuģošanas līdzekļu satiksmi iekšējos ūdeņos

5. MK noteikumi par atpūtas kuģu vadītāju apmācību, sertificēšanu un reģistrāciju

6. 1972.gada Konvencija par starptautiskajiem kuģu sadursmju novēršanas noteikumiem

7. CSDD eksāmens treniņam 

17 thoughts on “Atpūtas kuģu vadītāja apliecības iegūšana. Špikeris.

    • Diviem no trim špikeris ir palīdzējis un tiesības ir nokārtotas. Bet trešais par šo tēmu gan kā partizāns klusē.

      P.S. Izskatās, ka cilvēki tāpat lasa šo rakstu. Tik tā intereses pēc – kādam ir šis palīdzējis nokārtot?

      • Nokārtoju jau sen, pirms ši špikera iznakšanas. Nebija nekā sarežģīta.
        Bet “šamais” ir ļoti noderīgs zināšanu atsvaidzināšanai 🙂

  1. Man gan vēl aizvien nav pārliecības, ka 3 m laivai ar 3,5 zs motoru ir nepieciešama apliecība. Jā, pēc kuģošanas noteikumiem tā ir “atpūtas kuģis” un ir jāievēro šie noteikumi, taču pēc to pašu noteikumu 76.punkta “Vadīt ūdensmotociklus, motorlaivas, kuterus un motorjahtas atļauts personām, kurām ir normatīvajos aktos par atpūtas kuģu vadītāju sertificēšanu noteiktajā kārtībā iegūtas attiecīga kuģošanas līdzekļa vadīšanas tiesības”. Pēc CSDD definīcijas Tava minētā ir airu laiva (kuģošanas līdzeklis, kas paredzēts braukšanai, izmantojot airi (airus) vai motoru, kura jauda nepārsniedz 3,7 kW un garums ir mazāks par 12 metriem), un nav minēts ka tai vajadzētu apliecību…

    • Pēc idejas tā sanāk, taču mana alumīnija laiva ir vairāk traktējama kā motorlaiva. Tagad gan nepateikšu kā ir rakstīts dokumentos, bet par airu laivu to būtu grūti nosaukt. It sevišķi, ja kāds man liktu to pierādīt, noairējot kaut 1 kilometru… Šī ir viena no laivām, kurai airi ir paredzēti tikai lai izbrauktu no kanāla.
      Bet, ja runā par Pellām vai tml. laivām, ja reģistrācijā rakstīts, ka tā ir airu laiva, tad problēmām nav jābūt (ja vien MK noteikumos nav kāds dažādi interpretējams punkts).

      • No problem – līdz nesenai pagātnei par airu laivu varēja noformēt pat 6,5m laivu bez duļlu vietām. Bija svarīgi kā traktē īpašnieks. Pat savā veidā redzēti nonsensi: plosts 8 x 8 m ar dzīvojamu celtni uz tā – …. reģistrā ir motorlaiva. Domāju, ka vēl arvien jebkura kazanka var būt deklarēta kā airu laiva. Paldies par blogu – dažam var noderēt. Nesenie MK noteikumi paredz, ka pašbūvētās laivas garākas par 5 m jāuzrauga Jūras administrācijai un ar viņu akceptu var tālāk reģistrēt CSDD.

  2. Paldies par špikeri. Aizvakar sāku pētīt pus dienas garumā, vakar pieteicos eksāmenam, šodien nokārtoju, viena kļūda. Ar špikeri gan nepietiktu, bet norāde uz noderīgām saitēm vienkārši ideāli palīdzīja, īpaši 1. un 3. Tad vēl CSDD mājas lapā pamēģināju, un kad 10 reizes pēc kārtas veiksmīgi nokārtoju eksāmenu, ar to arī pietika.

  3. Paldies par špikeri – ļoti palīdz saprast, kas jāapgūst un kur ko var atrast. Mācīšanās sokās viegli un ātri.
    Vienīgi uz šodienu novecojis 4.links – šie MK noteikumi vairs nav spēkā, jāmeklē tāda paša nosaukuma MK noteikumi Nr.92 no 09.02.2016.

  4. Pēc savas pieredzes iesaku:

    Noteikumus MK Nr.158 izlasiet vismaz divreiz, tas ietaupīs daudz laika veicot teorijas testus (nevajadzēs atkal un atkal tajos ieskatīties)

    Izprotiet pēc bildēm, kuģu ceļu ar navigācijas zīmēm, kā strādā virzienu kustības, gaismā, tumsā. Ieraugiet bildi ar kuģu gaismām (piem. https://goo.gl/WjuZrK). Tas atvieglos izpratni (pat šāda bilde https://failiem.lv/u/7wggwva8#/view/gaismas.png

    Veiciet uz A4 savus personīgos pierakstus, pārzīmējumus un zīmējumus (gaismām, kuģu kustībām, ekvatora, meridiānu, trimmēšanas u.tml skices), jo fotoatmiņa būs spēcīgāka par to ko būsiet izlasījuši).

    Signālu bildēs ar trīsstūrīšiem un taisnstūrīšiem, ielieciet loģiju, kuros ir gaisma ir īsāka par tumsu, vienāda. Zibšņu skaits un to pauzes piemēram, bieža grupu zibšņu uguns ar 6 zibšņiem un vienu garu zibsni ar 15 sekunžu periodu) būs vienāds ar debespusi pēc loģikas – iedomājamies pulksteņu rādītājus 0 Ziemeļi (nepārtraukta zibšņu uguns), 3 (trīs zibšņi) Austrumi, 6 Dienvidi, 9 Rietumi.

    Neuztveriet testa pildīšanu kā zināšanu pārbaudi primāri, spiežot uz dullo. Svarīgāk ir iegūt zināšanas un tad pareizi nospiestais tiks iekals automātiski. Pildot teorijas testu, ja neziniet atbildi, apskatieties, iegaumējat un tad spiežiet. Man patika mācīties pēc http://csn.termi.lv/Kugi/

    Pa nakti neko mācīties nevajag, viss saies dēlī, jo pirmkārt pārguruma ietekmē sāksiet spiest ne tās atbildes, otkārt, atmiņā nekas nebūs nosēdies. Ja jūtat ka neesat gatavi, ieejiet iepriekšējā dienā CSDD mājas lappā (kur pieteicāties eksāmenam) un ar krustiņu to atceliet un izvēlieties to nolikt piemēram parīt vai citu dienu. Ja to dariet iepriekšējā dienā (kaut 23:59 vakarā), tad nekas nebūs papildus jāmaksā. Pārliekat tik daudz, cik Jums nepieciešams.

    Lai veicas!

    P.S. Mācijos pašmācībā. Eksāmenu nokārtoju ātri, bez nevienas kļūdas.

  5. Arī no personīgās pieredzes – Paldies par palīdzību ! Ļoti noderēja!
    Pirms Jaunā Gada iegādājos 5 z/s motoru, un sapratu, ka ir nepieciešamas arī tiesības…
    Ja pareizi izprotu, šodien tiesības ir vajadzīgas no brīža :
    1. Ja laiva ir garāka par 2.5 metri.
    2. Ja tehniskajā pasē ir rakstīts – “motorlaiva”! Viens otrs esot dabūjis skriet uz CSDD, un pārreģistrēt par “airu laiva”. Ja nekļūdos – lai viss būtu “tip-top”, un neviens neko nevarētu piešūt, tiesības bez tehniskās pases neviens vērā neņems.
    3. Motora jaudai nav nozīmes, ja tiesības jau ir kabatā, Vairāk, par laivai paredzēto, vienalga neuzkabināsi, ja neesi pašnāvnieks.

    Izlasīju visu augšā minēto, un pa taisno pārgāju pie CSDD eksāmena likšanas. Nedēļu, pa vakariem spaidot, tīri labi sapratu kas, ko un kur.
    Sākumā, kad trāpās kļūdas – arī, uz atsevišķas lapas – piezīmes, shēmas u.t.t. Ja divas trīs reizes paklūpi uz vienu un to pašu – ceturtajā pielec pats pa sevi…
    Kad piešāvos reizes 15-20 nolikt bez kļūdām, pārgāju uz jaunu līmeni – “Eksāmena, bez kļūdām, likšana uz laiku”. 🙂 Rekords 2 min. 4 sek.
    Šodien, garām braucot, pieskrēju pie CSDD, un 35-ās minūtēs, gan pieteicos eksāmenam, gan aizskrēju to nolikt, gan saņēmu apliecību.

    Skan precīzi tā : Tiesības vadīt motorizētos atpūtas kuģus, kuru garums nepārsniedz 12 metrus, Latvijas Republikas iekšējos ūdeņos. ( Varu braukt “iekšējos ūdeņos” + 3 km jūrā )

    Ja grib ko vairāk – nākamā pakāpe ir jau līdz 24 metriem – Starptautiskās. Tās gan pašmācības ceļā nespīd – ja nemaldos -jāiet kursos.

    Vēl reizi Paldies iepriekšējiem rakstītājiem!.

  6. Paldies par blogu.
    Nokārtots. 20 jautājumi 0 kļūdas.
    Bloga apraksts noderēja, lai šo tematu sāktu izprast. Papildus tika 2x izstudēts pdf dokuments ar visiem jautājumiem no http://csn.termi.lv/book/ , kā arī pildīts tests csnt.csdd.lv Viss.

    Palika tikai neatbildēti divi jautājumi:
    1. Vai ar šīm tiesībām var iziet Rīgas jūras līcī ar motorlaivu?
    2. Ja, piemēram, uz motorlaivas esmu kā pasažieris (ar kuģa tiesībām) un motorlaivas vadītājs ir bez tiesībām un ir virs 0.5promilēm. Kurš ir atbildīgs un var saņemt sodu?

  7. Paldies! Man personīgi ļoti noderēja 2att. Iegaumēju bildi uz redzes atmiņu un palīdzēja ar zibšniem, kur kuģis novirzījies, griezties pa labi vai kreisi.

  8. Liels paldies par špikeri. Ļoti noderēja. Eksāmenu nokārtoju nepilnās 10 min. ar pirmo reizi, kur pieļāvu vienu kļūdu par bojām, kas arī bija mans vājais punkts. Tāpat ļoti palīdzēja Andra Liepiņa komentārs par zibšņu uguni, debespusēm un loģiku, kas uz visu to attiecas. Tiklīdz to sapratu, tā viss galvā saslēdzās. Mācījos +/- 3 nedēļas, no kurām intensīvi varbūt kādas 5 dienas. Pēdējās 3 dienas izgāju tikai uz CSDD testu un tajās dienās visas reizes virtuālo eksāmenu nokārtoju. Ja nebūtu nokārtojis, tad visticamāk eksāmenu pārceltu uz vēlāku laiku. Vēlreiz paldies autoram un vēlu veiksmi nākamajiem censoņiem. Viss ir iespējams!

Komentēt